تحقیق و بررسی زندگی افراد موفق نشان می دهد که این افراد برای رسیدن به موفقیت از منابع درونی و بیرونی استفاده کرده اند . در بعد درونی این افراد با استفاده از نیروهای ذهنی ،توانایی های قسمت چپ و راست مغز و تغییر افکار و باورهای خود و در بعد بیرونی با یادگیری و استفاده از اهرم های موفقیت (تجربیات افراد ) توانسته اند تحولات شگرفی را در زندگی خود و دنیای پیرامون خود خلق کنند . مطالعه و یادگیری در دنیایی که اطلاعات در هر دو سال یک بار کهنه می شوند و اطلاعات جدیدی ظهور می کنند یکی از راهبردهای این افراد برای موفقیت است . سایت راه موفق به منظور ارایه دوره های آموزشی موفقیت ،ارایه تجربیات افراد موفق ، ارایه محصولات گوناگون در زمینه موفقیت و ... ایجاد شده است. در کنار این امر بزرگ این سایت آشنا نمودن دانش آموزان ، دانشجویان و ... با اصول موفقیت و مسیرهای موفقیت طی شده توسط افراد موفق را یکی از اهداف خود قرار داده است.

محل لوگو

مینا رامه، مدیرعامل تعاونی روستایی زنان منطقه رامه


مینا رامه، مدیرعامل تعاونی روستایی زنان منطقه رامه

مینا رامه، مدیرعامل تعاونی روستایی زنان منطقه رامه

روستای رامه در دل سلسله جبال البرز واقع شده و یکی از روستاهای زیبا و سرسبز استان سمنان است که در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گرمسار و 60 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. جمعیت آن نزدیک 700 نفر می‌باشد. این روستا در فصل زمستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی و در فصل تابستان، معتدل است. بارش‌های فصلی به خصوص در تابستان گاه 2 تا 3 روز به طور پیوسته ادامه دارد. عمده شغل مردم این روستا کشاورزی و باغداری می‌باشد.

گیاهان غالب در اطراف روستای رامه عبارتند از؛ درمنه ـ گون ـ آویش ـ باریجه ـ سیرشن اسپرس ـ افدرا ـ سگاله‌ها ـ زرشک ـ اورس ـ شیرخشت ـ آنغوزه.

گفتنی است در این روستا آثار باستانی با قدمت 20008 سال مشاهده شده است که از جمله آن می‌توان به قلعه ضحاک و درخت کهنسال گردو 500ساله اشاره کرد.

مینا رامه، مدیرعامل تعاونی روستایی زنان منطقه رامه، که منشاء خدمات شایان توجهی بوده و افتخارات گوناگونی را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است، این بانوی توانمند، با داشتن مدرک درجه یک از شورای فنی و حرفه‌ای و مدرک گردشگری از فنی و حرفه‌ای ، دارای گواهینامه‌های متعدد آموزشی و اداریست که گواهینامه سلامت غذایی فائو از جمله آنهاست.

رامه با کسب عناوین کارآفرین برتر شهرستان ، زن برتر نان‌آور و نام آور در همایش استان گلستان ، بارها عنوان نمونه از آن خود کرده که مدیر تشکل مردمی نمونه سال 91، زن برتر کشور در سال 91، و تسهیل‌گر نمونه سال 92 استان سمنان برخی از آنها می‌باشد.

از جمله اقدامات چشمگیر و ارزشمند مینا رامه در زمینه ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصاد کشور، تولید عسل صد در صد طبیعی رامه بدون شکر و با خواص دارویی گیاه باریجه است.

در مورد کارآفرینی خودش می گوید : اجداد من نسل در نسل در روستای رامه زنبوردار بوده‌اند پدرم زنبوردار موفق و با تجربه‌ای بود و من نیز از کودکی در کنار او به زنبور و زنبورداری علاقه خاصی پیدا کردم. بعد از فوت پدرم، تنها فرزندی بودم که به صورت جدی کار زنبورداری را ادامه دادم و همیشه اطرافیان و دوستانم را تشویق به این کار زنبورداری نموده و از دادن آموزش به صورت رایگان از آنها دعوت به عمل می‌آورم.

در سال 1378، با پروژه هبله‌‌رود با کمک UNDP که در دشت گرمسار در حال اجرا بود آشنا شدم زیرا روستای رامه نیز یکی از پایلوت‌های این طرح بود. با تشکیل تشکل زنان با 50 نفر عضو خانم فعالیت گروهی را شروع نمودیم؛ ابتدا با کار زنبورداری برای خانم‌‌ها و 500 کندو شروع بکار نمودیم.

بعد از دو سال که هنوز پروژه در حال انجام بود طرح مدیریت مرتع را با کمک بانوان تدوین نموده و با حمایت منابع طبیعی شهرستان گرمسار، به دست‌اندرکاران پروژه ارائه نمودیم که با استقبال مواجه گردید. همچنین توانستیم 2200 هکتار از اراضی حریم روستای رامه را، که به دلیل چرای بی‌رویه دام‌ها از بین رفته و باعث جاری شدن سیلاب‌های ویران‌کننده می‌شود و هر سال به روستا آسیب می‌رساند، بذرپاشی و به صورت دائمی قرقبانی نماییم.

بذرپاشی و مدیریت چرا و قرقبانی تماماً توسط بانوان روستایی انجام می‌پذیرد با این نوع طرح‌ها توانستیم زن روستایی را به خودباوری رسانده و از پشت درهای بسته خانه‌هایشان به عرصه بیاوریم و به مردانمان ثابت کنیم می‌توانیم در کنار و حتی در مواقعی جلوتر از آنها گام برداریم و در اقتصاد خانه نقش‌آفرین باشیم. در سال 1390 با گروه زنان علاقه‌مند به زنبورداری، تشکیل تعاونی روستایی زنان منطقه رامه به ثبت رساندیم و مجدداً، مبادرت به خرید کند نموده و این حرفه را به صورت جدی پیگیری نمودیم.

با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و عرضه محصولات سالم مخصوصاً عسل و فرآورده‌های باغی توانستیم جایگاه زن روستایی را در چرخه تولید غذای سالم به بازدیدکنندگان و مقامات مملکتی برسانیم.

مقدار تولید عسل به طبیعت و خوب و بد بودن فصل بهار بستگی دارد. در چند سال اخیر، به خاطر خشکسالی‌های پی در پی با کاهش تولید مواجه هستیم ولی این مشکل نتوانسته ما را ذره‌ای از هدفمان دور نماید.

در مورد آشنایی با دفتر سازمان ملل در ایران می گوید : از طریق پروژه ملی حبله‌‌رود که از سال 1378 در دشت گرمسار در حال اجرا بود، با دفتر عمران سازمان ملل آشنا شدیم.

برنامه کمک‌های کوچک SGP به عنوان بخشی از تسهیلات محیط زیست جهانی GEF در دفتر برنامه عمران سازمان ملل UNDP اجرا می‌شود حفظ محیط زیست همراه با مردم و اشتغال‌زایی مبتنی بر توان محیطی از ارکان اصلی این برنامه است.

زمینه چنین اقدامات عملی، سازمان‌دهی و ایجاد تشکل‌ها، دسترس به منابع طبیعی و بهره‌مندی از اطلاعات و دانش می‌باشد تا شرایط بهبود اجتماعی و اقتصادی و مدیریت بلندمدت و مناسب ایجاد گردد. این برنامه به حمایت و ارائه کمک ملی از جوامع محلی و سازمان‌های جامع مدنی می‌پردازد تا مردم به شناسایی و ارائه راه‌ حل‌های محلی مؤثر بپردازند، راه حل‌هایی که با حفظ محیط زیست در سطح محلی به حفظ محیط زیست جهانی می‌انجامد.

در مورد صادرات عسل و مشکلات پیش رو می گوید : عسل ما در کوهستانی منحصر بفرد و دور از هر گونه سم و کود شیمیایی تولید می‌شود و صد در صد سالم است مزه این عسل به خاطر گیاه غالب منطقه (باریجه) از عسل‌های سایر مناطق، متمایز می‌باشد.

متأسفانه به خاطر مشکلات دست و پاگیر اداری و کمبود نقدینگی با پیگیری‌های زیاد هنوز نتوانستیم راهی برای صادرات باز نماییم (دلالان در این حیطه استقبال زیادی می‌کنند!) تعاونی کوچک ما به خاطر نداشتن توان مالی برای تهیه دستگاه بسته‌بندی با مشکل مواجه است و هنوز به صورت سنتی این کار را انجام می‌دهیم.

متأسفانه اغلب خریداران بدون توجه به کیفیت جنس، مجذوب زیبایی بسته‌بندی می‌شوند که امیدواریم در آینده نزدیک با بسته‌بندی صنعتی، بر این امر مهم نیز غلبه نماییم.

در مورد اقدامات تبلیغاتی برای معرفی محصولات تولیدی خود چنین می گوید : شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی ، تهیه بروشورهای مختلف تبلیغاتی، ارسال نمونه‌های کوچک و بزرگ به سازمان‌ها و ادارات، آنالیز عسل تولیدی در هر دوره عسل‌گیری و ارائه آن به خریداران، ارسال عسل متقاضیان به درب منزل بدون دریافت حق ارسال از اهم اقداماتی است که در زمینه فعالیت خود انجام داده‌ایم.

در موذد انتظارات خود از مسوولین می گوید : فعالیت تعاونی کوچک ما در این مدت کوتاه، بسیار جالب و چشمگیر بوده و توانسته‌ایم علاوه بر کسب رتبه‌های فراوان در شهرستان و استان ، عنوان نمونه کشوری را در سال 91 کسب نماییم.

امیدواریم که مدیران با در نظر گرفتن فعالیت تعاونی‌ها مخصوصاً تولیدکنندگان محصولات سالم ، کمک‌هایشان را به همان اندازه فعالیت تعاونی در دستور کار خود قرار دهند و با کم کردن مقررات دست و پا گیر اداری، دریافت مجوزهای لازم را برای این تعاونی‌ها تسهیل نمایند.

راهکارهای پیشنهادی برای ارز آوری بیشتر عسل تولید خانم رامه : شرکت تولیدکنندگان و تعاونی‌ها در نمایشگاه‌های خارج از کشور و تقبل هزینه‌های آن، باعث می‌شود زمینه‌ی معرفی عسل با کیفیت تولیدکنندگان کوچک ایران، به خریداران بزرگ خارجی فراهم گردیده و موجب ارزآوری شود.

مدیران می‌توانند با ایجاد فروشگاه‌های دائمی و زنجیره‌ای در شهرهای بزرگ برای عرضه محصولات تعاونی‌های نمونه ، گامی بزرگ در چرخه تولید به مصرف بر دارند تا این تعاونی‌‌ها در طول سال دغدغه‌ای برای عرضه محصولات نداشته و فقط تمام توانشان را برای تولید محصول داشته باشند.

آخر سخن اینکه ای کاش مدیران به وعده‌هایشان به صورت جدی عمل نمایند. چنانکه سال گذشته، به برترهای کشور اعلام نمودند یکصدمیلیون تومان تسهیلات با بهره کم در اختیارشان قرار خواهند داد امّا با گذشت یک سال، هنوز از تحقیق این وعده خبری نیست!

 برگرفته از مصاحبه های انجام شده با خانم رامه

  انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 735

تهران - صندوق پستی 1474954578

با درس آموزی از موفقیت های دیگران مسیر موفقیت را هموارتر طی کنیم. کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وب سایت راه موفق می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما