تحقیق و بررسی زندگی افراد موفق نشان می دهد که این افراد برای رسیدن به موفقیت از منابع درونی و بیرونی استفاده کرده اند . در بعد درونی این افراد با استفاده از نیروهای ذهنی ،توانایی های قسمت چپ و راست مغز و تغییر افکار و باورهای خود و در بعد بیرونی با یادگیری و استفاده از اهرم های موفقیت (تجربیات افراد ) توانسته اند تحولات شگرفی را در زندگی خود و دنیای پیرامون خود خلق کنند . مطالعه و یادگیری در دنیایی که اطلاعات در هر دو سال یک بار کهنه می شوند و اطلاعات جدیدی ظهور می کنند یکی از راهبردهای این افراد برای موفقیت است . سایت راه موفق به منظور ارایه دوره های آموزشی موفقیت ،ارایه تجربیات افراد موفق ، ارایه محصولات گوناگون در زمینه موفقیت و ... ایجاد شده است. در کنار این امر بزرگ این سایت آشنا نمودن دانش آموزان ، دانشجویان و ... با اصول موفقیت و مسیرهای موفقیت طی شده توسط افراد موفق را یکی از اهداف خود قرار داده است.

محل لوگو

ساناز مینایی استاد و داور بین المللی در حوزه آشپزی


ساناز مینایی استاد و داور بین المللی در حوزه آشپزی

ساناز مینایی استاد و داور بین المللی در حوزه آشپزی

ساناز مينائي از سال 1361 در ايران به تدريس هنرهاي چون تزئيني سبزيجات و ميوه‌آرايي آشپزي، شيريني‌پزي، دکورکيک، و مديريت خانواده پرداخته است. و اولين کتاب خود را تحت عنوان آرايش سبزيجات و ميوه‌آرايي در سال 1362 منتشر نمود ساناز مينائي بنيان‌گذار اولين آموزشگاه با مجوز رسمي از سازمان فني‌حرفه‌اي بوده ايشان در سال 1374 مجوز تأسيس دانشگاه غيرانتفاعي را در مورد شناخت و پخت غذا از وزارت فرهنگ علوم و دريافت نمود دريافت چندين لوح تقدير، ديپلم افتخار و بالاخره کسب عنوان مدير و مؤسس نمونه در کل کشور آماري از فعاليت‌ها و تلاش ايشان است.

در مورد فعالیت در عرصه ترویج فرهنگ آشپزی و محصولات تولیدی خودش می گوید :

اولین باری که خواستم خودم آشپزی کنم تصمیم گرفتم برای نهار عدس پلو درست کنم ولی هیچگونه آشنایی با آشپزی نداشتم و زمانی که پای اجاق گاز ایستادم اصلا نمی دانستم که برنج را باید شست، عدس را باید پاک کرد و عدس دیرتر از برنج می پزد، برنج را بدون اینکه بشویم ریختم توی قابلمه و بعد آب ریختم روش، در حالی که آب برنج در حال کشیدن بود عدس را بدون اینکه پاک کنم به آن اضافه کردم، یک وقت دیدم برنج له شد ولی برای عدس اتفاقی نیفتاد و من همچنان آب اضافه می کردم تا جایی که روی عدس چروک افتاده بود و باز هم نپخته بود. نه نمک اضافه کرده بودم نه روغن، تا اینکه ظهر شد و خواستم غذا را بکشم، ته ظرف آب سیاهی جمع شده بود و خود غذا سوخته بود، خودم که قیافه غذا را دیدم گفتم من که سیرم، یکی از کسانی که اولین قاشق از غذا را به دهان برد یک سنگ رفت زیر دندانش و دیگران هم با دیدن این صحنه گفتند ما هم احساس می کنیم سیر هستیم.

آن روز به من خیلی بر خورد و ناراحت شدم لذا تصمیم گرفتم که من باید یک روز حرف اول آشپزی را در ایران بزنم، پس سعی و تلاش و پشتکار بسیار زیادی به خرج دادم، یک کتاب گرفتم بنام «آشپزی دلپذیر» و از روی آن شروع کردم به پختن غذاها، از مادرم خیلی کمک می گرفتم، به کتابهای مختلف دیگری رجوع کردم تا اینکه اواخر سال 62 کتاب تزئین سبزیجات را منتشر کردم .پس از آن آموزشهای من در منزلم به دوست و آشنا شروع شد و به مرور یک طبقه از منزلمان را بطور مجزا به کار آموزش اختصاص دادم تا اینکه تعداد مراجعین به حدی رسید که مجبور شدم دفتر کاری در چهار راه زرتشت بگیرم و از سال 70 به بعد هم بالاتر از میدان ولیعصر، کوچه ناصر در محل فعلی آموزشگاه حضور دارم.

کار آموزش و آموزشگاه از سال 62 دایر شد ولی من اولین کسی بودم که مجوز آموزشگاه آشپزی و شیرینی پزی را در سال 70 از سازمان فنی حرفه ای دریافت کردم، کسب مجوز آموزش عالی غیر انتفاعی در رابطه با شناخت و پخت انواع شیرینی و غذا در سال 74، تالیف و نشر 27 عنوان کتاب در زمینه آشپزی و شیرینی پزی از سال 62 تا 80، برگزرای بیش از 15 مسابقه آشپزی، اجرای اولین برنامه های آموزش آشپزی از سال 1371، تهیه و توزیع 7 نوار ویدئویی و 2 سری دی وی دی آشپزی، کسب مجوز دانشگاه علمی کاربردی در زمینه آشپزی و همچنین تدوین دایره المعارفی در مورد آشپزی که یک تحقیق و پژوهش از زمان مادها تا کنون روی غذاهایی است که کاملا فراموش شده اند و در غالب این دایره المعارف عرضه خواهد شد.

در مورد افتخارات کسب توسط خودش چنین می گوید : کسب مقام در مسابقات سبزی آرائی و میوه آرایی در سال 1365 در توکیو ژاپن، کسب رتبه اول در فستیوال آشپزی در فرانسه که مرغ درسته بدون استخوان را ارائه دادم در سال 1367 و... نیز تنها برخی از عناوین بین المللی من در این رشته است. همچنین در ماهنامه ساناز سانیا نیز همراه دختر بزرگم «ساناز شریفی» به ترویج فرهنگ آشپزی و انعکاس تجربیات سالیان گذشته و ارائه استانداردهای نوین آشپزی مشغولم.

در مورد نامگذاری آموزشگاه خودش می گوید :

در سالهای اول کارم همه مرا و آموزشگاه را بنام خانم مینایی می شناختند و زمانی که دختر اولم ساناز بدنیا آمد اسم آموزشگاه را بنام او تغییر دادم و در سال 70 که مجوز را گرفتم رسما اسم آموزشگاه شد ساناز، زمانیکه سانیا (دختر کوچکم)بزرگتر شد و اطرافش را نگاه کرد و دید منشی ها می گویند آموزشگاه ساناز بفرمایید، به من گفت مامان پس من چی؟؟؟ و من هم اسم آموزشگاه را به ساناز سانیا تغییر دادم. در مورد اسم خودم هم باید بگویم زمانی که برنامه های تلویزیونی من از سال 70 به بعد شروع شد می خواستم که مردمی که با چهره من آشنا می شوند بدانند که من همان کسی هستم که آموزشگاه ساناز را دارم لذا خودم را ساناز مینایی معرفی کردم و خواسته ناخواسته اسم هنری من شد ساناز مینایی. پس از آن زمانی که می خواستم بنام آموزشگاه ساناز شرکت ثبت کنم گفتند چون می خواهید اسم را ثبت کنید این اسم باید در شناسنامه شما وجود داشته باشد به همین خاطر تمامی سوابقم را همراه با درخواستم به دادگاه ارائه دادم و دادگاه رأی به تغییر نام من به ساناز داد و اینچنین با دختر بزرگم هم اسم شدیم.

در مورد ساختار جدید آموزشگاه خود چنین اظهار نظر می کند : در مدتی که آموزشگاه در حال تجهیز و نوسازی بود من در حال مسافرت و جابجایی بین 10 آموزشگاه آشپزی برتر دنیا بودم که ماحصل این سفرها به جمع آوری استانداردهای برتر آموزشی و آشنایی با آخرین متدهای علمی و حرفه ای این مراکز منجر شده است که در سری جدید کلاسها ارائه خواهیم داد.
ما در ساختار نوین در 2 حوزه ارائه استاندارد و آموزش خواهیم داشت:

1- حوزه پذیرایی و میزبانی

2- آشپزی پایه و پیشرفته

ما آموزشهایی را ارائه خواهیم داد که تا به حال در ایران ارائه نشده است. این آموزشها در غالب یک پذیرایی کننده بعنوان میزبان از مرحله دعوت کردن جهت مناسبت میهمانی (تولد کودک، عروسی، تولد سالمند و.....) و آموزش برای جزء جزء این فرآیند از دعوت کردن تا پوشیدن لباس مخصوص و آداب معاشرت، برخوردها، طریقه چیدمان، منو غذاهای مناسب، طریقه پذیرایی تا خروج میهمانارائه داده خواهد شد.

در مبحث آشپزی پایه برای هنرجویان تور خرید خواهیم داشت، هنرجو را به بازار و میادین عرضه محصولات می بریم و در آنجا مرغوبیت و نامرغوبیت کلیه مواد غذایی را به هنرجویان آموزش داده تا هنرجو کاملا واقف شود که برای تهیه هر غذا چه موادی را انتخاب کند تا بتواند بهترین نتیجه را از آشپزی بگیرد.

اما در کلاسهای آشپزی که به صورت کارگاهی(Workshop) برگزار خواهد شد در متد فوق تمامی هنرجویان بصورت مستقیم آموزش هایی را فرا گرفته و به تمرین عملی آنها در کلاس می پردازند. بعنوان مثال یک گوساله یا یک گوسفند کامل را سر میز کار در اختیار هنرجویان قرار خواهیم داد و 4 تا 5 جلسه آموزش برش گوشت و قصابی خواهیم داشت تا هنرجو با اصول صحیح برش گوشت آشنا گردد و مطلع شود که هر قطعه گوشت برای چه مصارفی مناسب است و چه کاربردهایی دارد.

ما در غالب این کلاسها مهارت استفاده از چاقو، آناتومی چاقوهای مختلف، چگونگی برش دادن و خرد کردن مواد غذایی با چاقو را بصورت تخصصی آموزش می دهیم.

آموزش استفاده از انواع سس هایی که در جهان شناخته شده است را بعنوان سس های مادر و زیر مجموعه های آنها در برنامه داریم، از دیگر برنامه می توان به تور بازدید از کارخانه های تولید کننده مواد غذایی اشاره کرد ...

هنرجویان پس از گذراندن این دوره ها تازه به بخش آشپزی که خود به 2 بخش آشپزی آشپزی غذاهای سنتی و ملل تقسیم می گردد راه می یابند.

در بخش غذاهای ایرانی به هنرآموزان کلیه غذاهای ایرانی فراموش شده و سنتی و اصیل آموزش داده خواهد شد و در بخش غذاهای ملل، معروفترین و لذیذترین غذاهای ایتالیایی، فرانسوی، ژاپنی، چینی، مراکشی، لبنانی و... را آموزش خواهند دید.

همچنین بزودی تکنیکهایی در غالب شیرینی پزی ارائه خواهیم داد که تا بحال در ایران سابقه نداشته است ولی از آنجایی که آموزش و ارائه آن نیازمند فراهم شده بسترهای لازم است، در آینده از طریق ماهنامه اطلاع رسانی خواهد شد.

در مورد استانداردهای آموزشی خودش می گوید :

چنین استانداردها و آموزشهایی تا به حال نه از طریق آموزشگاه ساناز سانیا و نه هیچ آموزشگاه دیگری در ایران ارائه نشده است و به جرات میتوان گفت که 50 درصدفراتر از امکانات و آموزشهایی است که در آموزشگاه های رنکینگ 1 تا 10 جهان ارائه می گردد، با این تفاوت که آنها جهت ارائه این آموزشها به پول ما حدود ما 90 میلیون تومان از هنرجو شهریه می گیرند ولی ما برای این آموزشها سوبسید 100 درصدقرار داده ایم و تمامی این آموزشها را به نرخ دولتی و مطابق مصوبات سازمان فنی حرفه ای کشور ارائه خواهیم داد. این قیمت نازل نیز نه بخاطر اینکه در ایران نمونه هستیم و نه بخاطر اینکه در دنیا برترین سطح آموزش را داریم بلکه تنها بخاطر عرق به مردم ایران است تا افراد بتوانند در6 ماه با استفاده از این آموزشها، به افرادی زبده و توانمند و متبحر تبدیل شوند که با اعطا نمایندگی در شهرستانها هم به اشتغال زایی منجر خواهد شد و هم به رشد سریع فرهنگ صحیح آشپزی کمک می کند.

برنامه های خانم مینایی برای آموزش آشپزی برای آقایان عبارت است :
بله ما علاوه بر اینکه در سال 91 شعب دیگری را در سطح شهر تهران و شهرستانهای دیگر در غالب افتتاح یا اعطای نمایندگی خواهیم داشت، بزودی و در آینده نزدیک مکانی را نیز جهت آموزش آقایان اختصاص خواهیم داد.

در مورد رموز موفقیت خانم مینایی چنین توضیح می دهد :
رمز موفقیتم عشق به کارم، تلاش و کوشش، توکل به خدا و همچنین عشق به خاکم و گذشته کشورم است. دوست دارم فرهنگ و تاریخچه ای که دیگران از ما به یغما بردند را درحد توانم به جایگاه قبلی بازگردانم تا بتوانیم باز هم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. در همین راستا به همه هموطنانم قول می دهم که به زودی زود نه تنها مجبور نیستند که برای کسب تجربه یا بدست آوردن تکنیک ها و اطلاعات جدید به سایر کشورها بروند، بلکه از تمام دنیا به ایران خواهند آمد برای یادگیری علم و هنر آشپزی!

برگرفته از مصاحبه های انجام شده با خانم ساناز مینایی

 

  انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 308

تهران - صندوق پستی 1474954578

با درس آموزی از موفقیت های دیگران مسیر موفقیت را هموارتر طی کنیم. کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وب سایت راه موفق می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما