تحقیق و بررسی زندگی افراد موفق نشان می دهد که این افراد برای رسیدن به موفقیت از منابع درونی و بیرونی استفاده کرده اند . در بعد درونی این افراد با استفاده از نیروهای ذهنی ،توانایی های قسمت چپ و راست مغز و تغییر افکار و باورهای خود و در بعد بیرونی با یادگیری و استفاده از اهرم های موفقیت (تجربیات افراد ) توانسته اند تحولات شگرفی را در زندگی خود و دنیای پیرامون خود خلق کنند . مطالعه و یادگیری در دنیایی که اطلاعات در هر دو سال یک بار کهنه می شوند و اطلاعات جدیدی ظهور می کنند یکی از راهبردهای این افراد برای موفقیت است . سایت راه موفق به منظور ارایه دوره های آموزشی موفقیت ،ارایه تجربیات افراد موفق ، ارایه محصولات گوناگون در زمینه موفقیت و ... ایجاد شده است. در کنار این امر بزرگ این سایت آشنا نمودن دانش آموزان ، دانشجویان و ... با اصول موفقیت و مسیرهای موفقیت طی شده توسط افراد موفق را یکی از اهداف خود قرار داده است.

محل لوگو

خانم مهمین محمدی کار آفرین گیاهان دارویی


خانم مهمین محمدی کار آفرین گیاهان دارویی

 خراسان شمالی با دارا بودن بیش از هزار گونه گیاهی، یکی از غنی ترین استان های کشور از لحاظ تنوع گونه های گیاهی است و شهرستان فاروج هم به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی خود محل پرورش انواع گیاهان دارویی است.
با اقدامات انجام گرفته از سوی دستگاه های مختلف خراسان شمالی، این استان به عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کاشت و برداشت و فراوری گیاهان دارویی انتخاب شده است . روستای حصار اندف در 15 کیلومتری شهر فاروج واقع شده و از توابع دهستان حصار بخش خبوشان است. مهمین محمدی که 76 سال دارد یکی از زنان روستای حصار اندف از کارآفرینان بخش گیاهان دارویی می باشد .
این بانوی کارآفرین خراسان شمالی تک تک خاصیت گیاهان دارویی وشیوه مصرفش را می داند . بسیاری از داشته های بانو محمدی در حوزه طب سنتی و داروهای گیاهی ازآموخته های پدر است، او حالا خود صاحب 3 فرزند دختر ویک فرزند پسر است و از جوانی دوشادوش همسر در امور مربوط به دامداری و کشاورزی فعالیت داشته و فعالیت مستمر و خستگی ناپذیری از خصایص بارز این زن روستایی است.
کهولت سن وبیماری همسر، خشکسالی های پیاپی و مقرون به صرفه نبودن کشت و زرع این بانو را برآن داشت با همیاری خانواده به تولید و فرآوری محصولات جانبی روستایی روی آورد.
محصولاتی که تولید آنها از یک یا چند بانوی روستایی بر می آید و درعین حال از لحاظ اقتصادی نیز سود بهتری نسبت به تولیدات کشاورزی و زراعت دارند.
اقداماتی مانند جمع آوری و کشت گیاهان دارویی و معطر در مقیاس کم که به مراتب پرسودترند و همچنین عرق گیری از آنها، تولید نوشیدنی دارویی کامبوجا، تولید تخم مرغ محلی ، عسل سیب که جدای از عسل های مرسوم است ، انواع ترشی و شوری جات ، سرکه و آبغوره ، شیره انگور ، برگه زردآلو ، رشته آش ، نان و فطیر تنوری و..
بانو محمدی در خصوص فعالیت هایش می گوید :ما حرکت را آغاز کردیم وحالا چشم انتظار همت مسئولان هستیم تا برای ساماندهی تولیداتمان ما را یاری کنند و با بسته بندی شکیل بر ارزش این محصولات بیفزایم و حداقل 40 زن روستایی را در چرخه اشتغال بیاوریم.
علی اله وردی یکی از نوه های بانو مهیمن محمدی در خصوص فعالیت های خودش می گوید :ما کشاورز زاده هستیم اما با گذشت زمان و بروز خشکسالی های متوالی و کاهش ارزش تولیدات کشاورزی و به صرفه نبودن کشت ، به فکر راه اندازی یک کسب و کار جدید اما روستایی افتادیم.
وی افزود: کسب و کاری که در آن با ارزش آفرینی تولیدات ساده روستایی ، زمینه اشتغال افراد دیگر راهم فراهم کنیم و از سویی تولید محصولاتی برپایه ارگانیک برای کمک به افزایش سلامتی افراد جامعه وکاهش استفاده از داروهای شیمیایی رویکرد مان بود.
وی از ثبت شرکت تعاونی خانوادگی کشاورزی و باغبانی خودشان به عنوان گام نخست دانست و گفت: با گرفتن مجوز از اداره کار و تعاون ورفاه اجتماعی فعالیت ما شکل دیگری گرفت و ایده ای که ما در ذهن پرورانده بودیم این بود که با راه اندازی یک مجموعه تولیدی کوچک اما منظم، با بسته بندی و تجاری سازی محصولات روستایی موجب بالا رفتن ارزش این محصولات ، ترغیب مشتریان به خرید محصول با کیفیت و مطمئن و البته سالم ، افزایش فروش و در پی آن افزایش اشتغال ، با اولویت زنان سرپرست خانوار بود.
اله وردی با اشاره به اینکه امروزه اقبال عمومی به سمت مصرف مواد طبیعی و محلی به جای کارخانه ای است بیان داشت: اگر در بین مردم این اطمینان ایجاد شود که محصولی که خریداری کرده اند از مواد طبیعی وارگانیک و بدون افزودنی های شیمیایی است اقبال عمومی برای خرید این محصولات افزایش می یابد.
وی افزود: امروز در حوزه فعالیت مان تولید انجام می شود اما مرحله بعد از تولید که بسته بندی مناسب و برند شدن محصولات است لنگ می زند که اگر این نقص رفع شود ، قطعا فروش رونق یافته و اشتغال بیشتری ایجاد می شود.
وی از ایجاد زمینه های کاری بیشتر در حوزه تولید خاک برگ، کمپوست و خاک مخصوص گلهای آپارتمان خبرداد وگفت: با چند تن از بانوان عشایر نیز تعامل داشتیم که درصورت امکان، بسته بندی زعفران در قالب صنایع دستی کرمانجی عرضه شود.
وی تاکید کرد: اگر این ایده پشتیبانی و عملی شود قطعا نتایج باورنکردنی خواهد داشت وتحقق بوم گردی و گردشگری روستایی در آینده یکی از نتایج آن خواهد بود و ضمن اینکه ما در کنار صادرات زعفران می توانیم هنر نیز صادر کنیم.
وی مهمترین مشکل در حوزه فعالیتشان را در حال حاضر کمبود نقدینگی عنوان کرد وگفت: جا و مکان مناسبی را فراهم کردیم اما تجهیز و خرید لوازم و ابزارآلات و مواد اولیه و نیز دستمزد کارگران (تا برقراری فروش)نیازمند سرمایه در گردش هستیم.
وی به بن بست رسیدن روند پیگیریشان برای دریافت تسهیلات در چند نوبت هم اشاره کرد وگفت: تا کنون چند بار هم برای گرفتن تسهیلات اقدام کرده ایم که با بهانه های مختلف درخواست ما را رد کرده اند.
اله وردی ، سختگیری بانکها را یکی از موانع تولید برشمرد وافزود: درخواست بعدی ما، پشتیبانی دستگاه های اجرایی در صدور مجوز و پروانه های لازم است مجوزهایی که با آن قادر باشیم در خود روستا فعالیت داشته باشیم.
وی، کاهش حجم کاغذ بازی های اداری ، تخصیص بازارچه مخصوص کارآفرینان روستایی و نیز درنظر گرفتن غرفه های مخصوص در نمایشگاه های فصلی را از دیگر مطالبات فعالان این حوزه برشمرد وگفت: کارآفرینی ما مختص بانوان بی بضاعت روستایی است ودر این خصوص از همه متولیان تقاضا داریم ما را یاری کنند ، باشد که باری از دوش این قشر زجر کشیده برداریم.
کار این کارآفرینان محدود به روستای حصار اندف نیست ودختر این خانواده نیز در کرج این روال را ادامه داده است و برای چند خانواده فرصت شغلی ایجاد کرده است.
کامبوجا یکی از تولیدات این خانواده کارآفرین است این نوشیدنی از یک نوع قارچ که داخل چای رشد می کند تهیه می شود واین چای به دارویی برای درمان بیماری هایی چون کبد چرب، دیابت، افسردگی، ضعف اعصاب و ام اس تبدیل می شود.
  برگرفته از سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

  انتشار : ۱۹ تیر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 512

تهران - صندوق پستی 1474954578

با درس آموزی از موفقیت های دیگران مسیر موفقیت را هموارتر طی کنیم. کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به وب سایت راه موفق می باشد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما